Friday, October 4, 2013

MELAYU DAN MITOS

Assalamualaikum dan hi to all...

cewah..tetiba plak nak ber uol uols kan di pagi hari....okeh kita ,ulakan hari sabtu pagi ni dengan bersyukur kepadaNya kerana diberikan peluang sekali lagi untuk berjalan dan bernafas di alam ini.Alhamdulillah....

okeh enough with the entry ala2 Ustaz Don..hehehe...lets get serious..

baru baru ni heboh isu mengenai seorang blogger yang mendakwa dan mempersoalkan kredibiliti seorang hamba allah yang telah banyak melahirkan usahawan dan jutawan berjaya melalui program program dan seminar kendalian beliau.

Maka..ramailah pihak yang menulis sama ada menyokong atau membangkang blogger tersebut..(walaupun kelihatan yg lebih ramai membangkang blogger termasuk aku juga..hehehe). pelbagai cerita, komen dan analisis telah di keluarkan oleh 'pakar pakar' yang entah dari mana tetiba muncul ni tetiba merancakkan dunia penulisan yang selama ni suam suam kuku. Time line FB aku tetiba penuh dengan post post dari mereka ni yang memberikan sokongan mahupun tentangan terhadap topic yang hangat diperkatakan...paling yang xtau nak komen walaupun nak komen gak akn reply...Kita Bakor ajeee..wlaupn xtau nak ckp apa ti still nak jugak komen kerana xnak tertinggal memperkatakan isu ini..

Akhirnya semalam...tertuduh dalam kes ini meneluarkan statment mengenai desas desus yang di perkatakan tersebut. beliau menerangkan dengan jelas tentang isu tersebut dan mengapa tetiba jd perkara demikian.    

Syabas kepada Dr.Azizan Osman kerana berjaya tidak melatah dengan isu is seperti ini. pepatah melayu aa mengatakan Berani kerana Benar. jadi apa yang nak di takutkan sekiranya kita berada di pihak yang benar. biar apa pun ckap cakap belakang atau hal yang di perkatakan oleh orang di luar sana, Niat dan usaha dr dalam membantu masyarakat terutamanya orang melayu sangatlah di hargai dan di pandang tinggi bukan saya juga tetapi anak anak murid dr yang lain juga berkongsi perndapat yang sama bahawa perlu ramai lagi orang orang seperti Dr azizan Osman dalam masyarakat kita di malaysia

Adakah memang mentaliti atau stereotype org melayu yang dengki dengan bangsa sendiri? mentaliti yang xboleh nak tgk orang lain lebih berjaya atau senang dari kita? kenapa bangsa lain kuat? kerana mereka berlumba lumba bersatu padu nak menaikkan sesama mereka bangsa. tapi orang melayu pula sebaliknya. bila ada orang lain yang lebih senang, hah maka timbullah hasad dengki dalam diri orang kita..maka berebut rebutlah....bukan untuk bersaing untuk naik atau menaikkan bangsa tap bersaing dan berlumba lumba untuk menjatuh kan orang lain..

Jadi untuk makhluk tersebut...ingatlah..TAKKAN TINGGI MARTABAT SESEORANG ITU DENGAN MERENDAHKAN YANG LAIN   


No comments: